Tuesday, September 8, 2009

aku ingin menjadi...

aku ingin menjadi seBenar Abu Bakar

menjalin agung sebuah persahabatan

bersetia berkorban demi kebenaran


aku ingin menjadi segagah umar

berdiri tatkala tunduknya manusia

bersuara tatkala diamnya mereka


aku ingin menjadi seteguh Ibnu Zubair

yang sedia menahan panahan al Hajjaj

bersama si ibu tua

lantas maut dalam dakapan sejarah


aku ingin menjadi seteguh pemuda Ghiffari

menentang kezaliman walaupun diancam


aku ingin menyulam kerendahan hati Yusuff

yang memafkan saudaranya

walau bertemankan kegelapan di perigi tua


aku ingin menjadi setawakkal Ibrahim

ketika meninggalkan isteri tercinta

di bumi tandus tanpa bicara


aku ingin menyemai benih iman Al-Banna

yang merelakan tubuhnya dimamah peluru


aku ingin tersenyum seperti senyumnya Al-Qutb

ketika berdepan tali maut


lantas terukir keharuman di pusaraku

bagai harumnya pusara Ashabul Ukhdud...

No comments:

Post a Comment